قاعدہ ۴: اگر کوئی نکرہ نفی، نہی، شرط یا استفہام کے سیاق میں آئے تو یہ عام معنوں پر دلالت کرتا ہے۔
مثال کے طور پر:
-
قوله تعالى: {وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً} [النساء: ٣٦]:
اس آیت میں اللہ تعالی نے تمام قسم کے شرک سے منع کیا ہے، چاہے وہ نیتوں، اقوال یا اعمال میں ہو، اور شرک کے تمام اقسام جیسے کہ بڑا شرک، چھوٹا شرک، خفی شرک یا جلی شرک کو شامل کیا ہے۔ اس کا مطلب ہے کہ بندہ کسی بھی صورت میں اللہ کے ساتھ شریک نہ بنائے۔ -
قوله تعالى: {فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَاداً} [البقرة: ٢٢]:
یہ آیت بھی اسی مفہوم کو ظاہر کرتی ہے کہ اللہ کے لیے کسی کو شریک یا ند نہیں بنانا چاہیے۔ -
قوله تعالی قیامت کی وضاحت کے بارے میں : {يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً} [الانفطار: ١٩]:
اس آیت میں "شيئاً" کا لفظ عمومی طور پر ہر نفس کے لیے ہے، اور اس کا مطلب یہ ہے کہ قیامت کے دن کوئی بھی شخص کسی دوسرے شخص کے لیے کوئی بھی چیز نہیں رکھ سکے گا، چاہے وہ فائدہ پہنچانا ہو یا نقصان کو دور کرنا ہو۔ -
قوله تعالى: {وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ} [يونس: ١٠٧]:
اس آیت میں اللہ تعالی کے فیصلوں کو اجاگر کیا گیا ہے، اور یہ بیان کیا گیا ہے کہ اگر اللہ کسی بندے کو تکلیف دے تو اس کا کوئی بھی مخلوق سے مداوا ممکن نہیں، اور اگر اللہ کسی کے لیے بھلا ئی چاہے تو اس کا کوئی روکنے والا نہیں۔ -
قوله: {مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ} [فاطر: ٢]:
یہ آیت بتاتی ہے کہ اللہ کی دی ہوئی رحمت کو کوئی روک نہیں سکتا اور نہ ہی کسی چیز کو اس کے بعد کسی کا بھیجا جا سکتا ہے۔ -
قوله {وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ} [النحل: ٥٣]:
اس آیت میں بیان کیا گیا ہے کہ جو بھی نعمت بندے کو حاصل ہو، وہ اللہ کی طرف سے ہے، اور وہ تمام خیر جو بندے کو ملتی ہے، اللہ ہی کی طرف سے ہے۔ -
قوله {هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لا إِلَهَ إِلَّا هُو} [فاطر: ٣]:
اس آیت میں اللہ تعالی کی اس بات کو بیان کیا گیا ہے کہ اس کے سوا کوئی اور خالق نہیں جو تمہیں آسمانوں اور زمین سے رزق دے، اور اس میں کوئی شک نہیں کہ اللہ ہی وہ واحد معبود ہے۔ اور جب [من] آتی ہے تو یہ عموم کا واضح نص بن جاتی ہے، جیسا کہ یہ آیت ہے:{فَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ} [الحاقة: ٤٧]
اور {مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ} [الأعراف: ٥٩]،
اور اس کی بے شمار مثالیں ہیں۔